Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy

Filtr cząstek stałych z racji swojego wpływu na zmniejszanie zawartości szkodliwych substancji w spalinach, po pewnym czasie zapełnia się sadzą. Producenci tych podzespołów opracowali sposób na to, by mógł on się samoczynnie regenerować. Komputer sterujący pracą silnika jest w stanie wykryć kiedy filtr DPF osiąga limit pojemności, a następnie uruchomić proces regeneracji. Odpowiedzialne za to są czujniki ciśnienia spalin przed i za filtrem. Im bardziej zapchany filtr, tym większa różnica ciśnień. Jak sobie z tym poradzić?

Metoda dodatkowego wtrysku

Temperatura spalin podczas normalnej jazdy to zaledwie ok. 150⁰C. Do wypalenia sadzy konieczna jest wyższa o ok. 400⁰C. Najpopularniejszą metodą jest stosowanie metody dodatkowego wtrysku paliwa podczas suwu rozprężania i wydechu. Sprawia to, że w układzie wydechowym wytwarza się temperatura wystarczająca do spalenia zalegającej sadzy. Niektóre rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają stosowanie katalizatorów umieszczonych przed filtrem DPF, pozwala to na wstępne utlenienie sadzy co ułatwia jej wypalenie. http://dpfecoserwis.pl/oferta/wypalanie-serwisowe-filtrow-dpf

Obniżenie temperatury spalania sadzy

Mniej popularnym sposobem oczyszczania filtrów cząstek stałych jest proces odwrotny do poprzedniego – zmniejsza się temperaturę potrzebną do wypalenia sadzy, przy pomocy odpowiednich substancji chemicznych. Na rynku dostępne są odpowiednie specyfiki, które należy od czasu do czasu uzupełniać (zbiornik przy zbiorniku paliwa). Środek obniża temperaturę wypalania sadzy do ok. 200⁰C, co pozwana na bardziej przyjazną silnikowi regenerację.

Odpowiednia technika jazdy

Powyższe rozwiązania wymagają od użytkownika pewnego określonego sposobu jazdy. Sadza wypalana jest w określonych warunkach. Filtr DPF oczyszcza się podczas dłuższej jazdy przy obrotach rzędu 3000-3500 obr./min (w zależności od samochodu). W praktyce często jest to niemożliwe, ze względu na wykorzystywanie samochodów w celach krótkodystansowy, Jednak nic nie stoi na przeszkodzie by od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę, zgodną z zaleceniami producenta samochodu.

Na podstawie: www.dpfecoserwis.pl/ Dziękuję za cenne rady.