Wzór podania o pracę pedagog szkolny

Jak napisać podanie o pracę dla pedagoga szkolnego:

  • Ważne jest aby w trakcie pisania podania o pracę nie zapomnieć podać dokładną nazwę stanowiska pracy na jakie aplikujemy.
  • W podaniu o pracę należy zawrzeć ogólny zwrot grzecznościowy osoby do której piszemy jako: prezes, właściciel czy specjalista ds. rekrutacji.
  • Podanie o pracę podobne w swej budowie jest do innych dokumentów. Na górze umieszczamy nasze dane adresowe, poniżej dane adresata pisma, dalej właściwa treść pisma i na końcu własnoręczny podpis.
  • Podanie o pracę jest dokumentem oficjalnym, dlatego niedopuszczalne jest pisanie nieprawdy. Kłamstwo zostanie szybko zauważone, a my będziemy skreśleni już na samym początku.
  • Podanie o prace jest redagowane i rozsyłane z własnej woli, czyli nawet wtedy kiedy firma nie prowadzi rekrutacji. W odróżnieniu list motywacyjny jest on pisany jako odpowiedź na ogłoszenie pracy.
  • Na samym dole dokumentu nie można zapomnieć umieścić dopisku o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w niniejszym CV dla potrzeb realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. Nr 133, poz. 883).”
  • Wbrew przekonaniu podanie o pracę oraz list motywacyjny to dwa oddzielne pisma. To pierwsze jest pismem, w którym zwracamy się z prośbą o przyjęcie do pracy, a to drugie jest rozwinięciem CV i opisem naszego doświadczenia zawodowego.
  • Aby przekonać pracodawcę do zaproszenia nas na rozmowę kwalifikacyjną, warto w piśmie przywołać nasze atuty, cechy charakteru oraz umiejętności przydatne w nowej pracy.

Opracowano na podstawie: www.startcv.pl/blog

Wzory dla pedagoga szkolnego:

podanie o pracę pedagog szkolny list motywacyjny pedagog szkolny cv pedagog szkolny

Czym się zajmuje pedagog szkolny:

  1. Zadania i czynności robocze.

Głównym zadaniem pedagoga jest udzielanie pomocy, rad i opiekowanie się pod względem psychologiczno-pedagogicznym uczniami szkoły. Pedagog powinien interesować się każdym uczniem. Znać jego zdolności, umiejętności, a także trudności na jakie uczeń może natrafić na swojej ścieżce edukacyjnej. Musi poznać wszelakie problemy wewnętrzne ucznia: problemy rodzinne, alkoholizm, nałogi czy osobistych(zakochanie się, trudność z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami). Pedagog nauczania początkowego pracuje z wieloma ludźmi w różnym wieku. Wymaga się od nauczyciela dobrych kontaktów z dziećmi-uczniami, kadrą nauczycielską oraz dyrekcją. Ponadto nauczyciel współpracuje ściśle z nauczycielami i rodzicami uczniów. Ponadto pedagog współpracuje z wychowawcami. W razie poważnych problemów kontaktuje się ze specjalistami: psychiatra, psycholog, lekarz i do nich kieruje dzieci. Często wskazuje na potrzebę utworzenia nowego bloku zajęć dla uczniów: zajęcia korekcyjne, terapeutyczne, reedukacyjne. Gdy zaistnieje taka potrzeba może skierować dziecko bądź skontaktować się z policją, sądem rodzinnym czy dla nieletnich. Pedagog także zajmuje się przygotowaniem papierów, który z uczniów jest kwalifikowany do stypendium czy do zasiłku socjalnego. Może zorganizować dofinansowania dla szkoły bądź dla dziecka szczególnie uzdolnionego. Analizuje dzienniki lekcyjne pod kątem ocen i frekwencji uczniów. Na tej podstawie opracowuje listę uczniów, którzy mogliby dostać stypendium. Praca pedagoga opiera się przede wszystkim na rozmowach z uczniami i nauczycielami. Rozwija umiejętności wychowawcze. Pedagog może pracować w różnych placówkach, nie tylko w szkole. Współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną, policją oraz sądem.

  1. Środowisko pracy.

Praca pedagoga odbywa się w budynku szkolnym, w jego gabinecie. Tam spędza większość czasu.  Uczniów, rodziców, wychowawców przyjmuje w swoim pomieszczeniu. Zdarza się, że pedagog jest obserwatorem jakieś lekcji. Kontroluje przebieg zajęć, pracę nauczyciela i zachowanie uczniów. Pedagog wychodzi poza okręg szkoły, współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną, chodzi do internatu, w którym mieszkają uczniowie. Pedagog pracując w szkole jest narażony na hałas jak większość nauczycieli. Dlatego jego praca może wywoływać niekontrolowane uczucie stresu, zmęczenia . do chorób zawodowych można zaliczyć problemy z narządem głosu. Ponadto nerwice są także bardzo częstym schorzeniem pedagogów.  Pedagog pracuje samodzielnie, indywidualnie. Czasem konsultuje się z psychologiem czy nauczycielem. Praca pedagoga wymaga częstych kontaktów z innymi ludźmi, dlatego pedagog powinien być osoba otwartą. Przeprowadza wiele rozmów indywidualnych z uczniami, w ten sposób dowiaduje się o charakterze i uczuciach dziecka. Pedagog pracuje przeważnie dwadzieścia godzin tygodniowo. Ma ustalone dyżury w szkole, w poradni. Ustala godziny, w których jest dostępny dla uczniów. Charakter pracy pedagoga zmusza go do pracy w weekendy.  Pedagog musi zachowywać dyskrecję po każdej rozmowie. Żadne treści nie mogą wypłynąć na światło dzienne bez zgody rozmówcy. Jest to ważne, gdyż pedagog ma wzbudzać  ogólne  zaufania. Nie może zbyt głęboko ingerować w sprawy rodzinne czy osobiste, ponieważ to nie leży w jego kompetencjach ani obowiązkach.

  1. Wymagania psychologiczne, wymagania zdrowotne i fizyczne, warunki podjęcia pracy w zawodzie.

Pedagog szkolny pracuje z wieloma ludźmi w różnym wieku. Wymaga się od nauczyciela dobrych kontaktów z dziećmi-uczniami, kadrą nauczycielską oraz dyrekcją. Ponadto nauczyciel współpracuje ściśle z wychowawcami  i psychologiem szkolnym. Kontaktuje się z rodzicami uczniów. Na ogólnych zebraniach i indywidualnych spotkaniach, pedagog- rodzic. Takie relacje ułatwiają w pracy nauczycielowi. Wtedy spełnia się jako dobry pedagog. Dodatkowo pedagog szkolny powinien mieć zdolność przekonywania, tak aby pod jego wpływem rodzice zmieniali nastawienie do dziecka czy do szkoły. Pedagog musi się wykazywać doskonałą pamięcią, obiektywizmem oraz empatią. Inteligencja i wrodzona mądrość życiowa nadaje kunsztu i pozycji nauczyciela. Staje się wtedy swoistym autorytetem dla młodzieży oraz dla rodziców. Dobrze jest, by pedagodzy współpracowali z nauczycielami z innych placówek. Taki stan ułatwia integrację międzyszkolną. Omawiając różne problemy z rodzicami na temat ucznia, pedagog powinien zachować dyskrecję. Nauczyciel musi sprawiać wrażenie osoby godnej zaufania. Musi podejmować szybkie i trafne decyzje. Jest także w pewnym sensie mediatorem w trakcie jakiś sporów pomiędzy dziećmi. Umiejętność palowania i organizowania także jest cechą pożądaną. Praca w zawodzie pedagog szkolny zaliczana jest do lekkich prac. Oczywiście wymaga wielkiego zaangażowania emocjonalnego i ogromnych pokładów energii. Jednak nauczyciel musi posiadać dobrą sprawność fizyczną.

 

  1. Możliwości awansu w hierarchii zawodowej, możliwości podjęcia pracy przez dorosłych, polecana literatura, zawody pokrewne.

Warunkiem podjęcia pracy jest uzyskanie wykształcenia wyższego kierunkowego, o profilu pedagogicznym. Najlepiej skończyć studia z zakresu pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej, społeczno- profilaktycznej lub resocjalizacyjnej. Można zostać pedagogiem studiując socjologię czy psychologię. Rozwój kariery zawodowej jest uzależniony od stopnia zaangażowania pedagoga. Pedagog może się wspinać po szczeblach kariery zawodowej. Pedagog podlega dyrekcji szkolnej. Pedagog nie nadzoruje żadnych osób. Może pracować w kuratorium oświaty, co może być swoistym wyróżnieniem dla pracownika. Awans w tym wypadku zmienia charakter pracy pedagoga, w tym momencie spełnia funkcje jedynie doradcze, konsultacyjne, czy kontrolującą różnych innych pedagogów i psychologów. W tym zawodzie wiek dojrzalszy może być atutem. Pracownicy z długim stażem pracy są pożądani na rynku pracy. Jednak oczywiście zatrudnia się osoby młode, zaraz po studiach. Jednak takie osoby muszą nabrać sporo doświadczenia.

  1. Możliwości zatrudnienia oraz płace.

Pedagog może znaleźć [racę na różnych stanowiskach takich jak: psycholog, reedukator, nauczyciel, psychoterapeuta, logopeda, psychiatra, konsultant pedagogiczny i doradca kwalifikacji, a także pracownik socjalny. Oczywiście do każdej z tej profesji są potrzebne dodatkowe kwalifikacje. Według statystyk GUS-u w roku 2002 w zawodzie pedagog szkolny liczba osób bezrobotnych wynosiła łącznie 4229 osób, przy 373 ofertach pracy. Z tego wysuwa się wniosek, że ilość chętnych przekracza ilość miejsc pracy. Najgorsza sytuacja kształtowała się w województwach: dolnośląskim, świętokrzyskim, mazowieckim oraz łódzkim. Średnie zarobki nauczyciela nauczania początkowego wynoszą około dwóch tysięcy złotych. Najlepsze zarobki pedagodzy otrzymywali kolejno w województwach:  kujawsko-pomorskim, lubuskim, mazowieckim.